הרמת סינוס והשתלת עצם

מהי הרמת סינוס והשתלת עצם

בעולם רפואת השיניים ישנן שיטות טיפול שונות אשר עוזרות למטופלים להתמודד עם בעיית חוסר שיניים.

הטיפול אשר מעניק את המענה היעיל ביותר הינו השתלת שיניים. עם זאת, לעתים המועמד להשתלה סובל מחוסר עצם בלסת. על מנת לסבר את האוזן, נפרט כי כאשר משתילים שיניים, שתל השן יושב על העצם הנמצאת בחלל הפה, אליה הוא מוברג וממנה הוא מושתל. על מנת להחדיר שתל דנטלי לחלל הפה, יש צורך בכ-10 עד 13 מ”מ עצם בלסת העליונה, 8 מ”מ גובה ו-6 מ”מ רוחב. כאשר מדובר בצורך בהשתלה בלסת התחתונה, זוהי כמות העצם המינימלית הנדרשת כדי לתמוך בשתל הדנטלי לכל אורכו. כך שיוכל לעמוד בתנאי הלעיסה באזור זה ולשרוד לאורך שנים. בלסת העליונה, לעומת זאת, כאשר המצב בפה מצביע על כמות עצם אפילו פחותה מכך, יש צורך בביצוע הרמת סינוס. מנגד, כאשר יש צורך בשתל דנטלי בלסת התחתונה, עולה הדרישה הבריאותית בביצוע השתלת עצם.

הרמת סינוס:

בהרמת סינוס מחדירים לחלל הסינוס חומר דמוי עצם, המעודד צמיחת עצם חדשה אצל המטופל. בפועל, בתהליך זה, תאי הגוף מחליפים את החומר המושתל דמוי העצם בעצם חדשה ובכך מעבים ומגביהים את רצפת הסינוס. כך בעצם מסייעים לשתלי השיניים להיקלט בצורה הטובה ביותר, כשהם מוקפים ואחוזים היטב בעצם חדשה וחזקה. הרמת הסינוס מתבצעת באמצעות פתיחת “חלון” בצד העצם באזור המצוי מעל לשורשי השיניים האחוריות בלסת העליונה תוך החדרת החומר אליו. קיימים 2 סוגי הרמת סינוסים: הרמת סינוס סגורה והרמת סינוס פתוחה.

על פי החלטת הרופא המבצע עומדות בפני המטופל שתי אופציות: השתלת העצם בשילוב השתלים במהלך אחד או השתלת העצם, המתנה של כ-6 חודשים ואז ביצוע השתלים.

כמו כן, קיימים מקרים בהם מגיעים לרופא השיניים מטופלים הסובלים מחוסר עצם, כאשר הפתרון המוצע הינו השתלה בזאלית למחוסרי עצם. מחסור בעצם לסת אופייני בעיקר לאזורים האחוריים בלסת התחתונה.

השתלה בזאלית למחוסרי עצם הינה שיטה בה ניתן לבצע השתלת שיניים גם כאשר ישנו מחסור בעצם הלסת ולא ניתן לחבר אליה את השתלים הרגילים. מצב זה מתקיים כאשר אין מספיק מקום או שהעצם דקה מדי. בשיטה זו אין צורך בבניית עצם, השתלה בזאלית נותנת מענה מלא למועמדים להשתלה אשר סובלים מחוסר עצם קיצוני במיוחד, מטופלים אשר עד כה נותרו ללא מענה לבעיותיהם.

בפועל, מתבצע תהליך של עיגון השתל הדנטלי על העצמות הבסיסיות של הלסת, שאינן נספגות ונעלמות כמו העצמות האחרות בלסת. בהשתלת שיניים בזאלית למחוסרי עצם לא נעשה שימוש בשתלים הדנטלים הבורגיים הרגילים. ההשתלה מתבצעת במספר מקומות שונים בלסת בהם העצם הינה עמידה וחזקה, על מנת שההשתלה תהיה יציבה ועמידה.

כל ההשתלות מתבצעות כאשר המטופל הינו תחת טשטוש עמוק, בעזרת הזרקת חומר הרדמה לווריד המאפשר לו לעבור את ההליך ללא כאבים ובמינימום חוסר נוחות.

לטיפולי הרמת סינוס, השתלת עצם והשתלה בזאלית למחוסרי עצם יש אחוזי הצלחה גבוהים אך אינם נטולי תופעות לוואי. תופעות הלוואי כוללות, בין היתר נפיחות; כמו בכל הליך כירורגי, יש להקפיד על הגיינת  הפה בעזרת שטיפות פה. זאת לצד אפשרות לזיהום; במידה ונוצרת דלקת יש לגשת לרופא באופן מיידי, כמו כן, כאבים; כאבים באזור הטיפול הינם שכיחים ומשכחי כאבים יעזרו לכם להטיב עמכם ולקדם את תהליך ההחלמה כולו.